• Klant: Rijkswaterstaat
  • Locatie: Amersfoort, Leusden, Bunschoten, Nijkerk, Barneveld
  • Jaar: 2014-heden

Landschapsplan, Knooppunt Hoevelaken, Hoevelaken

Amersfoort, Leusden, Bunschoten, Nijkerk, Barneveld - Knooppunt Hoevelaken komt dagelijks voor in de File Top 10. Het autoverkeer zorgt ook voor geluidhinder en een slechtere luchtkwaliteit. Rijkswaterstaat wil daarom dit knooppunt verbeteren in samenwerking met de regio. De aanpassing van het knooppunt en de wegverbreding van de A1 tussen Bunschoten en Barneveld en de A28 tussen Nijkerk en Leusden moeten voor een betere doorstroming zorgen.

Projectgegevens

LocatieAmersfoort, Leusden, Bunschoten, Nijkerk, Barneveld
OpdrachtMasterplan, Strategie
Omvang25ha
Ontwerp2014-heden
In uitvoering2022-2024
KlantRijkswaterstaat
TeamJohn Boon, Kees Neven, Sjaak Punt, Wouter Veugelers
In samenwerking metAE architects
Landschapsplan, Knooppunt Hoevelaken, Hoevelaken
Landschapsplan, Knooppunt Hoevelaken, Hoevelaken

Wij waren in opdracht van de aannemerscombinatie CA1|28 verantwoordelijk voor ruimtelijke kwaliteit en vormgeving gedurende de ontwerp-tracé-besluitfase (OTB) en tracé-besluitfase (TB). Dit gebeurde in een complexe bestuurlijke context met veel omgevingspartijen, in een omgeving waar de ruimte fysiek vaak beperkt is. De ruimtelijke kwaliteit moest bij dit alles ook een verbeterslag krijgen, en het knooppunt moest een icoon worden.

Het knooppunt krijgt een nieuwe configuratie waarbij het landschap een leidende rol heeft. In plaats van de klaverbladen komen lange verbindingsbogen die rondom een ‘kom’ zijn gerangschikt. De kom zelf is een open ruimte, omgeven door een hoge rand met een bomencirkel. Naast een betere doorstroming ontstaat er een bijzonder landschap als landmark voor de weggebruiker. Waar het knooppunt eerst met zijn beplanting een ‘eiland’ vormde in een ‘zee’ van leegte in de polder wordt het nu juist een open plek in het sterk verstedelijkte gebied rondom Amersfoort.

Het project omvat ook twee geheel nieuwe verzorgingsplaatsen en twee uit te breiden verzorgingsplaatsen. Bovendien wordt de barrièrewerking van de snelweg voor fietsers en wandelaars op verschillende plekken verminderd, waardoor er een betere (recreatieve) verbinding met het buitengebied ontstaat voor mensen uit Amersfoort.